İŞ YERİ DIŞINDA SATIŞ YETKİ BELGESİ

05 Mart 2025

İŞ YERİ DIŞINDA SATIŞ YETKİ BELGESİ
 
YETKİ BELGESİ
İş yeri dışında satış yetki belgesi, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 47 nci maddesi ve bu maddenin uygulama yönetmeliği olan İş Yeri Dışında Kurulan Sözleşmeler Yönetmeliği hükümleri kapsamında faaliyette bulunmak isteyen satıcı veya sağlayıcıların sahip olması zorunlu olan belgeyi ifade eder.
 
YETKİ BELGESİ İSTENİLMEYEN (KAPSAM DIŞI) SÖZLEŞME TÜRLERİ
1) Finansal hizmetler,
2) Taşınmaz malların veya bu mallara ilişkin hakların oluşumu, devri veya kazanımı,
3) Konut kiralama,
4) Paket turlar,
5) Devre tatil, uzun süreli tatil hizmeti ve bunların yeniden satımı veya değişimi,
6) Fuar, panayır, pazar yeri ve alışveriş merkezlerinde yapılan satışlar,
7) Beslenme destek ürünleri hariç olmak üzere, yiyecek ve içecekler gibi günlük tüketim maddelerinin, satıcının düzenli teslimatları çerçevesinde tüketicinin meskenine veya iş yerine götürülmesi,
8) Mal veya hizmet bedeli iki yüz elli Türk Lirasını aşmayan satışlar,
9) Temizlik hizmetleri ile malların montaj, bakım ve onarımı,
10) 5/11/2008 tarihli ve 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu uyarınca yetkilendirilmiş işletmecilerin, mal satışları ile mal ve hizmet satışını birlikte yaptıkları durumlar hariç olmak üzere, sunduğu elektronik haberleşme hizmetleri,
11) Elektrik, su ve doğal gaz hizmetlerine ilişkin abonelikler,
12) Bahis, çekiliş, piyango ve benzeri şans oyunlarına ilişkin hizmetler,
13) Belirli bir tarihte veya dönemde yapılması gereken konaklama, eşya taşıma, araba kiralama, yiyecek-içecek tedariki ve boş zamanın eğlence veya dinlenme amacıyla değerlendirilmesi, ile ilgili sözleşmelere uygulanmaz 

BAŞVURU MERCİİ
Yetki Belgesi başvurusu satıcı veya sağlayıcıların merkezlerinin bulunduğu yerdeki Ticaret İl Müdürlüğüne yapılır.
 
BAŞVURUDA İSTENİLEN BİGİ VE BELGELER
a) Bakanlığın internet sayfasında ilan edilen örneğe uygun iki adet yetki belgesi.
b) Satıcı veya sağlayıcının faaliyet konusunu ve kuruluşunu gösteren ticaret sicil gazetesi veya esnaf ve sanatkârlar sicil gazetesi.
c) Satıcı veya sağlayıcının kayıtlı olduğu odadan alacağı faaliyet belgesi veya sicil tasdiknamesi.
ç) Satıcı veya sağlayıcıya ait vergi levhası.
d) Satıcı veya sağlayıcının defter tutma yükümlülüğüne göre serbest muhasebeci mali müşavir veya yeminli mali müşavir tarafından onaylı en son tarihli bilanço ile gelir tablosu veya işletme hesap özeti ya da yeni işe başlamaları halinde açılış bilançosu ve yoklama fişi.
e) Satışa konu edilen mal veya hizmetlerin fiyat listesi.
f) Tüketicilerin cayma bildirimini yapabileceği açık adres, elektronik posta adresi, kısa mesaj gönderilebilecek telefon numarası ve diğer iletişim bilgileri.
g) Tüketicilerin ödemelerini yapabilecekleri banka, posta ve benzeri hesap bilgileri.
(b), (f) ve (g) bentlerindeki bilgi ve belgelerde bir değişiklik olması durumunda, satıcı veya sağlayıcı tarafından bu değişiklikler on beş gün içerisinde yetki belgesinin alındığı İl Müdürlüğüne bildirilir.
Takviye edici Gıdalar, Kozmetik ürünleri veya satış sonrası yetki belgesi alma ve garanti belgesi verme zorunluluğu olan mallar için diğer kurum ve Kuruluşlardan onay alınması, işlenmesi ve piyasaya arz edilmesi için Tarım Bakanlığından ve Sağlık Bakanlığından onay alınması.

BAŞVURUNUN DEĞERLENDİRİLMESİ
(1) İl müdürlüğü tarafından 20 nci maddede yer alan bilgi ve belgeler ile başvuruda bulunan satıcı veya sağlayıcı nezdinde Bakanlıkça yapılan denetimler ve tüketici şikayetleri dikkate alınarak yapılacak değerlendirme neticesinde uygun bulunanlara yetki belgesi verilir.
(2) İl müdürlüğü tarafından tüketicilerin sağlık ve güvenliği ile ekonomik çıkarlarını korumak amacıyla ek bilgi ve belge istenebilir.

BELGENİN GEÇERLİLİK SÜRESİ
İş yeri dışında satış yetki belgelerinin geçerlilik süresi iki yıldır.
 
BELGENİN İPTALİ
(1) Bu Yönetmeliğe aykırı uygulamaların tespit edilmesi sonucunda yapılacak uyarıya rağmen, uyarının tebliğ tarihinden itibaren bir yıl içinde bu Yönetmeliğe aykırı herhangi bir uygulamanın tespit edilmesi halinde ilgili satıcı veya sağlayıcının yetki belgesi il müdürlüğü tarafından iptal edilir.
(2) Birinci fıkra kapsamında yetki belgesi iptal edilen satıcı veya sağlayıcılar ile bunların yöneticisi, yönetim kurulu üyesi veya temsile yetkili ortak olduğu diğer satıcı veya sağlayıcılara, iptal tarihinden itibaren bir yıl süreyle yetki belgesi verilmez.
(3) Yetki belgesinin iş yeri dışında kurulan sözleşmeler dışında kullanılması halinde satıcı veya sağlayıcının belgesi uyarı yapılmaksızın iptal edilir ve yeniden yetki belgesi verilmez.
(4) Belgesi iptal edilen satıcı veya sağlayıcılar, Bakanlık internet sitesinde ilan edilir.

DİLEKÇE ÖRNEĞİ

YETKİ BELGESİ İÇİN TIKLAYINIZ.